به گزارش شهرآرانیوز، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در برنامه «ثریا» اظهار کرد: آموزش و پذیرش از کنکور مجزاست و ما دیگر کنکور را در مدارس اجرا نمیکنیم. به استانها هم اعلام کردیم مدارس حوزه کنکور نباشند البته اگر برای امسال برنامهریزی شده باشد، آن را اجرا میکنیم، در کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع مطرح شد.
وی افزود: کتاب و محتوای آن یک جزء از برنامه درسی است همچنین باید روشهای مناسب برای تدریس پیشبینی کرد همچنین در بحث ارزشیابی دانشآموزان آنها را به سمت کنکور سوق ندهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس خاص دولتی مانند استعدادهای درخشان یا دبیرستان البرز بخش زیادی از قبولی کنکور و المپیادها را دارند، عنوان کرد: ۸۰ درصد رتبههای زیر ۳ هزار در تمام گروههای آزمایشی، به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی تعلق دارد.
نوری ادامه داد: در رقابتی ناجوانمردانه برخی دانشآموزان پشت کنکور باقی میمانند و اثرات بسیار و گاه جبران ناپذیر دارند بنابراین باید به فکر سلامت روان دانشآموزان باشیم.
وی درباره حذف مطالب غیرکاربردی کتابهای درسی تصریح کرد: اگر امسال که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند محتوای غیرکاربردی حذف شود صرفاً به دنبال برگزاری جلسات باشیم قطعاً موضوع فراموش میشود به همین دلیل به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کردیم در مهر ۱۴۰۱ باید حذف محتواهای غیرکاربردی اجرا شود بر همین اساس از آموزش ترکیبی و محیط مجازی جهت آموزشها استفاده خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کردیم تا بررسی کنند، علم نافع چیست. با توجه به اینکه کتابهای سال تحصیلی جدید چاپ شده است، قرار است تغییرات در یک کارگروه مشخص شود و حذفیات کتابهای درسی و مهارتهای مفید را به مدارس اعلام کنیم.
وی ادامه داد: در دوران کرونا شاهد افت تحصیلی ۶۳ درصدی دانشآموزان بودیم همچنین با توجه به مهاجرتها جمعیت دانشآموزان کلاسهای درس در شهر تهران و کرج بالاست. در برخی مناطق مثل اصفهان، فارس، اسلامشهر و پاکدشت به دلیل کاهش منابع زیرزمینی شاهد فرو نشست زمین بودیم و برخی مدارس به همین دلیل غیراستفاده شدند که باعث بالا رفتن جمعیت دانشآموزی در کلاس درس شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان اضافه میشود و به دلیل کمبود نیروی انسانی، قرار است دانشجومعلمان سال چهارم در تابستان آموزشهایشان را بگذرانند و از مهر برای تدریس به مدارس وارد شوند.
نوری درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: در رابطه با ایجاد مدارس خصوصی، سیاست کلی اصل ۴۴ آموزش و پرورش را مستثنی کرده بود، اما حدود ۱۳ درصد مدارس خصوصی است که وضعیت رشد نسبت به دنیا زیاد است؛ در دنیا مدارس وابسته ایجاد شده است و دانشگاهها، مؤسسات خیریه و رجال، به مدارس غیرانتفاعی ورود میکنند.
وی در واکنش به این درخواست که «از مهر ۱۴۰۱ فرزندان معاونان و مدیران آموزش و پرورش از بین تحصیل فرزندان در مدارس غیردولتی و مسئولیت در آموزش و پرورش یکی را انتخاب کنند»، گفت: درخواست خوبی است و آن را ابلاغ میکنم.